Yapıt genel olarak şu sorunları gözden geçiriyor: Ahlaksal eylem, içinde karşıtları barındıran bir bütünlük taşır. Bu bütünlüğü önce niyetlerle istekler, sonra isteklerle eylemler oluşturur. Ahlaksal eylemin son amacı toplumdur, ama bu amacın etkinlik alanı olan vicdan her şeyden önce bireyde eyleme geçer. Bu eylemin amacı olan toplum dar bir topluluktan bütün insanlığa kadar değişebilir. Birçok bireysel eylem bir araya gelip siyasal bir eyleme dönüştüğünde başarı amacı ortaya çıkar. Dinsel ahlak'ın istediği şehit, laik ahlak'ın istediği kahraman ve kurban, başarıyı hiçbir zaman eylemlerinin ölçüsü olarak almazlar. Ahlaksal etkinlikte ölçü olarak yalnızca bir fikrin, bir ordunun zaferi aranacak olursa, ahlaklılık ülküsü yitirilmiş olur.
1946’da ilk basımından 55-56 sene sonra tekrar basılan Ülken’in bu eserinde, öncelikle ahlâkın kavramsal çerçevesi çizilmektedir. Ardından metafizik ahlâk anlayışları, yani Yunan ahlâkı, Hıristiyan ve İslâm ahlâkları incelenmekte ve bunların tenkîdi yapılmaktadır. Daha sonra, formalist, epistemolojik, fenomenolojik ve bilimci ahlâk anlayışlarının yetersizliği üzerinde durulmakta ve normatif bir ahlâkın kurulmasının zorunluluğu görüşü işlenmektedir.Sonra, kişilik, görev ve yaptırım kavramları üzerine bazı görüşler ifâde edilmekte; son olarak da anhâkî değer ve hüküm konuları ve ahlâk tipleri irdelenerek kitaba son verilmektedir.
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
Ahlak literatüründe muhakkak okunması gerek
Yaşar Kemal in gözüyle ülkemide olanlar
1946’da ilk basımından 55-56 sene sonra tekrar basılan Ülken’in bu eserinde, öncelikle ahlâkın kavramsal çerçevesi çizilmektedir. Ardından metafizik ahlâk anlayışları, yani Yunan ahlâkı, Hıristiyan ve İslâm ahlâkları incelenmekte ve bunların tenkîdi yapılmaktadır. Daha sonra, formalist, epistemolojik, fenomenolojik ve bilimci ahlâk anlayışlarının yetersizliği üzerinde durulmakta ve normatif bir ahlâkın kurulmasının zorunluluğu görüşü işlenmektedir.Sonra, kişilik, görev ve yaptırım kavramları üzerine bazı görüşler ifâde edilmekte; son olarak da anhâkî değer ve hüküm konuları ve ahlâk tipleri irdelenerek kitaba son verilmektedir.