İslâm toplumlarındaki siyâsf ihtilaflar her zaman Kur'ân-ı Kerîm'le bir şekilde ilişki halinde olmuştur. Bu durum ya âyetlerin farklı yorumlanması ya da farklı grupların âyetleri kendilerine destek için kullanması şeklinde ortaya çıkmıştır. Siyâsf ihtilafların ve çalkantıların yoğun olarak yaşandığı ilk dönemlerde siyâset kurumu ile tefsir faaliyetleri (ve dolayısıyla Kur'ân) arasındaki ilişkide de yoğunlaşma görülmektedir. Hicrî II. asır bu durumun güzel bir örneğini teşkil etmektedir.Siyâset ve tefsir ilişkisi söz konusu olduğunda İslâm toplumunda vücut bulmuş bazı siyâsF-itikâdf akımlar da işin içine girmektedir. Bu sebeple eserde temel sorun, siyâset (iktidar sahipleri) ve tefsir arasındaki ilişki olarak belirlenirken, hem iktidar sahiplerinin hem de müfessirlerin, kendi mezhepleri bağlamında Kur'ân-ı Kerîm'e yaklaşımları da tâlf sorunlar olarak ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla kısaca "ideolojik tefsir" denilebilecek bu tür Kur'ân yorumlarının ilk dönemlerde nasıl şekillendiği ve tefsir faaliyetleri içerisinde nasıl yer aldığı gibi meseleler incelenmiştir.Eser, siyâset ve tefsir ilişkisinin yoğun yaşandığı zaman dilimi olması hasebiyle Hicrî II. asın mercek altına almıştır. Bu ilişkinin, Hicret'ten sonraki II. asırda, Emevilerin ve Abbasi'lerin iktidarda oldukları islâm coğrafyasında nasıl bir seyir izlediğini ve sonraki yüzyıllara ne tür bir miras bıraktığını ele almaktadır. Bu bağlamda eser, siyaset biçimlerini, tefsir ekollerini, siyaset-ilim ilişkisini, siyasi-itikadi mezhepleri, sebep ve sonuçlarıyla çatışmaları dönemsel olarak işlemiştir.
Kitabi okuduktan sonra öyle görülüyor ki, yeni yorum gerektiren çoğu konuda “din böyle diyor” önermesini de kuramayız. “Benim dinden anladığım budur” diyebiliriz ancak. Bizim zihnimizden türeyen yorum ayeti temel alsa da artık beşeri bir zihnin ürünüdür. Ayeti yoruma mahkûm edemeyiz. Bu sınırsız olan bir bilginin, sınırlı olan insan bilgisine mahkûm edilmesi anlamına gelir.
Tefsir hocamın tavsiyesi. Adından da anlaşılacağı hicri ikinci asırdaki siyasal olayların müfessirlere etkisini irdeliyor. aradığımı bulabildim mi? Hayır.
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
Kitabi okuduktan sonra öyle görülüyor ki, yeni yorum gerektiren çoğu konuda “din böyle diyor” önermesini de kuramayız. “Benim dinden anladığım budur” diyebiliriz ancak. Bizim zihnimizden türeyen yorum ayeti temel alsa da artık beşeri bir zihnin ürünüdür. Ayeti yoruma mahkûm edemeyiz. Bu sınırsız olan bir bilginin, sınırlı olan insan bilgisine mahkûm edilmesi anlamına gelir.
Tefsir hocamın tavsiyesi. Adından da anlaşılacağı hicri ikinci asırdaki siyasal olayların müfessirlere etkisini irdeliyor. aradığımı bulabildim mi? Hayır.
tefsir ve siyaset ilişkisi olan iki ilim ve bu iki ilmin bağını hicri 2. asırda anlatan akademik bir çalışma