Bugüne kadar II. Abdülhamid ve dönemi hakkında yazılanlar gerek övgüde gerekse yergide daima aşırıya kaçmıştır. Bunun başlıca sebebi ana kaynaklara inilmemesi olmuştur. Elinizdeki kitap bu dönemin dinî ve sosyal politikalarını objektif olarak tesbite çalışmıştır. Yerli ve yabancı birinci elden kaynaklara müracaatla, dönemin şartlarını ve imkânlarını ortaya koyarak değerlendirme yapma gayreti, Osmanlı tarihinin en kritik dönemlerinden birinde yer alan o nisbette eleştrilen bir devlet adamının lâyıkıyla anlaşılmasına vesile olma isteğinden doğmuştur. Kitapta, bütün Hıristiyan âlemini -sözde- topyekün bir İslam saldırısı korkusu etrafında birleştimeye çalışanların hareket noktasını teşkil eden “İslam birliği” hareketi incelenmiştir. Hareketin fikrî altyapı hazırlıkları dönemi, icra gücünün mantığı, imkânları ve uygulamaları birlikte ele alınmıştır. Okuyucu kitabı bitirdiğinde yüz yıl öncesinin aynasında, günümüz Türkiye’sinin Batı âleminden dışlanmasının ardındaki temel nedenlerden bir kısmının belirginleştiğini görecektir. Bu görüş aynı zamanda Türkiye’nin hâl ve istikbâldeki politikalarını tesbite yarayacak ipuçlarını da beraberinde getirecektir.
Sultan 2. Abdülhamid’in sosyo-politik şartların elverdiği ölçüde uygulamaya çalıştığı islam birliği politikasını anlatan akademik bir eser. Karşı okuma yapmak için Orhan Koloğlunun Abdülhamid gerçeği adlı eseri okunabilir.
Payitahtta oturmayı tek şiar edinmiş İttihad-ı İslam halifesi.
Tahtta oturmak için nelerden vazgeçmedi ki. İstanbul hariç her yeri gözden çıkarmaya razıydı. Hoş, Yeşilköy’e Ruslar dayanınca Bursa’ya kaçmayı da düşünmüştü ama cesaret bulabileceği birkaç dirayetli adamlar vardı. Çözümü şöyle buldu; o meşhur Beyaz eldiveniyle Rus ordularının başını ‘hoşgeldiniz’ diye karşılamak.
Mabeyn o günlerden sonra ‘hep bana’ diyen bir avuç adamın elinde entrikalar döndürmekten başka bir şeye şahit olamadı.
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
Kıymetli hocamız Cezmi Eraslanın doktora tezi mahiyetindeki kıymetli ve objektif eseri
Sultan 2. Abdülhamid’in sosyo-politik şartların elverdiği ölçüde uygulamaya çalıştığı islam birliği politikasını anlatan akademik bir eser. Karşı okuma yapmak için Orhan Koloğlunun Abdülhamid gerçeği adlı eseri okunabilir.
Payitahtta oturmayı tek şiar edinmiş İttihad-ı İslam halifesi.
Tahtta oturmak için nelerden vazgeçmedi ki. İstanbul hariç her yeri gözden çıkarmaya razıydı. Hoş, Yeşilköy’e Ruslar dayanınca Bursa’ya kaçmayı da düşünmüştü ama cesaret bulabileceği birkaç dirayetli adamlar vardı. Çözümü şöyle buldu; o meşhur Beyaz eldiveniyle Rus ordularının başını ‘hoşgeldiniz’ diye karşılamak.
Mabeyn o günlerden sonra ‘hep bana’ diyen bir avuç adamın elinde entrikalar döndürmekten başka bir şeye şahit olamadı.