İçinde yaşadığımız dünya ‘olası dünyaların en iyisi’ midir? İman hakikatleri, aklın hakikatleri ve pozitif hakikatler ile çelişir mi? İyinin ve kötünün sorumlusu Tanrı mıdır? Tanrı neden günaha izin vermiştir? İnsanı sınırlayan adalet ve evrensel hak kavramları Tanrı için de söz konusu mudur? Tanrı’nın varlığı, insan özgürlüğü ve özgür irade ile çelişir mi? Felsefe tarihinde çığır açan Teodise eseri içerisinde Leibniz’i başta M. Bayle ve çağdaşlarına karşı bir argümanlar savaşı içerisinde, bu sorulara verdiği cevapların ve Önceden Kurulmuş Ahenk kuramının savunusunu yaparken buluruz. Leibniz’in Teodise eserini Hüseyin Batuhan çevirisi ve Paul Janet’nin notları ile sunuyoruz.
Anlamı, Özü itibariyle iyi olan Tanrı’nın yaratılışıyla kötülüğün varlığını mantıken uzlaştırma çabası olarak bilinen Teodise’yi, Leibniz’in argümanlarıyla okuyoruz. Bu konuya ilgi duyanların okuması gereken en temel eserdir.
Teodise, “Tanrı neden kötülüğe izin verir?” sorusuna Tanrıyı haklı göstermek için çabalanan bir girişimdir. Kavramı ilk kullanan da Leibniz’tir. Konuya ilgi duyanların başlaması gereken bu kitap daha doğrusu bu makaledir.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Hristiyanların teodise anlayışını aktaran Leibniz’in felsefesine dair giriş mahiyetinde bir eser.
Bu kitabın akabinde Voltaire’ın Candid’ini de okumanızı tavsiye ederim.
Anlamı, Özü itibariyle iyi olan Tanrı’nın yaratılışıyla kötülüğün varlığını mantıken uzlaştırma çabası olarak bilinen Teodise’yi, Leibniz’in argümanlarıyla okuyoruz. Bu konuya ilgi duyanların okuması gereken en temel eserdir.
Leibniz’in teodisesinin tamamı değil.
Teodise, “Tanrı neden kötülüğe izin verir?” sorusuna Tanrıyı haklı göstermek için çabalanan bir girişimdir. Kavramı ilk kullanan da Leibniz’tir. Konuya ilgi duyanların başlaması gereken bu kitap daha doğrusu bu makaledir.